اغلب سازمانهایی که حضور آنلاینِ پر رنگی دارند به دلیل این که برای مشتریانشان طی کردن مسیر از ایمیل به صفحه محصول تنها با یک کلیک میسر میشود، ترجیح میدهند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند.
رقابت میان سایتهای E-Commerce (تجارت الکترونیک) شدید است و بازاریابی ایمیلی برای آنها روشی ثابت شده به منظور درگیر کردن مشتری و ایجاد تمایز با دیگر شرکتهاست. البته ایمیل مارکتینگ تنها به منظور فروش آنلاین محصول کاربرد ندارد، سازمانهای غیرانتفاعی و کمپینهای سیاسی نیز از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط داشتن با حامیان و اهداکنندگان بهره میگیرند.
هزینهی پایین و سهولت اجرا، بازاریابی ایمیلی را به ابزاری تبدیل کرده که تقریباً در دسترس تمام کسب و کارها قرار دارد. یک سالن زیبایی کوچک هم میتواند لیست ایمیلی تهیه کرده و برای خدمات ناخن یا کوتاهی مو کوپن تخفیف ارسال کند. اندازه و پیچیدگی کمپین ایمیل مارکتینگِ این سالن ممکن است در حد کسب و کارهای بزرگ نباشد، اما اگر صاحب سالن بداند ایمیل مارکتینگ چیست و کمپین را به درستی هدفگیری و اجرا کند، چه بسا نتیجهاش برای او رضایتبخشتر از کمپینهای Email Marketing کسب و کارهای بزرگی باشد که اجراکننده آنها نمیداند ایمیل مارکتینگ چیست!